De meeste mensen hebben allerlei aparte abonnementen voor internet, bellen en televisie. Bovendien wordt dit gezien als een grote maandelijkse kostenpost. Toch kun je hier een hoop op besparen: je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een alles-in-een-pakket. Dit houdt in dat de abonnementen voor internet, bellen en tv bij een provider worden afgesloten. De voor- en nadelen van zo’n pakket lees je hieronder.
Zoals de naam al zegt is een alles-in-een-pakket een pakket waar al jouw diensten onder vallen. Deze diensten zijn internet, bellen en televisie. Je betaalt een bepaalde prijs voor zo’n pakket zodat je kunt genieten van deze drie diensten bij dezelfde provider. Dit is een voordelige keuze en steeds meer mensen kiezen hiervoor. Tegenwoordig kun je ook kiezen voor een combinatievoordeel: naast internet, bellen en televisie zit hier ook mobiel internet bij in. In dit geval bespreken we de voor- en nadelen van het alles-in-een-pakket.
De meeste alles-in-een-pakketten hebben een aantrekkelijk prijskaartje. Je krijgt namelijk een flinke korting als je deze drie kostenposten combineert tot een abonnement. Zo moet je meestal voor de eerste paar maanden een lager bedrag betalen dan normaal. Vaak gaat dit over drie of zes maanden. Je kunt deze pakketten samenstellen op basis van het aantal belminuten, hoe snel je wil internetten en welke zenders jij in jouw tv-pakket wil. Afhankelijk van jouw keuzes bepaal je zelf het bedrag. Je kunt hier per maand dus flink op besparen.
Natuurlijk wil je daarnaast ook besparen op bijvoorbeeld de kosten van jouw mobiel, want mobiel bellen valt niet onder dit pakket. Om zo goedkoop mogelijk uit te zijn kun je kiezen voor een sim only abonnement. Dit houdt in dat je alleen maandelijks betaalt voor de belminuten, sms’jes en het internet, en dus niet voor het toestel. Besparen is nog nooit zo makkelijk geweest.
Het is prettig om bij een en dezelfde aanbieder te zitten voor alle diensten. Met een alles-in-een-pakket ben je simpelweg verbonden aan één provider. Dit betekent dus dat je een aanspreekpunt hebt voor als je bijvoorbeeld een probleem ondervindt. Het handige van zo’n aanspreekpunt is dat je maar met een aanbieder contact hoeft op te nemen. Daarnaast ontvang je iedere maand een factuur in plaats van drie verschillende kleine facturen. Zo houd je de in- en uitgaven een stuk overzichtelijker.
Het hebben van een alles-in-een-pakket heeft ook zijn kleine nadelen. Alles zit namelijk op elkaar aangesloten. Als de provider last heeft van een storing, ligt alles er in een keer uit. Wanneer jouw internetverbinding eruit is gevallen, ligt dus ook meteen de televisie en de telefoon eruit. Je kunt dus niet de provider bellen met jouw vaste telefoon en vertellen dat er een storing is. Tegenwoordig is dat voor de meeste mensen geen probleem meer met onze mobiele telefoons, maar niet iedereen heeft een mobieltje. Wanneer je dit dus wil voorkomen is het verstandig om alles apart af te sluiten. Als er storing is bij de een, blijft de ander gewoon in de lucht. Gelukkig komen storingen tegenwoordig bijna niet meer voor.
Dezelfde aanbieder kan zowel als een voor- als een nadeel worden gezien. Je krijgt namelijk maandelijks een factuur door de brievenbus geschoven. Dit moet je in een keer betalen omdat je hebt gekozen voor een alles-in-een-pakket. Het gaat dus om een forse factuur, in plaats van dat je drie kleine factuurtjes op de deurmat krijgt verspreid over de hele maand. Toch komt dit op den duur op hetzelfde neer en dit is wellicht nog iets duurder dan een alles-in-een-pakket. Dit hangt natuurlijk allemaal van jouw wensen en behoeften af.